Categories
مقالات

انواع نایلون و کاربرد آن

اولین الیاف ساخته شده توسط بشر نایلون است. آن چه مردم به عنوان نایلون می شناسند در واقع یکی از حالت های مختلف نایلون است و منظور آن ها کیسه پلاستیکی است. در واقع  یک پلیمر ترکیبی است که از پلی آمیدها تشکیل شده است.

اولین الیاف ساخته شده توسط بشر نایلون است. آن چه مردم به عنوان نایلون می شناسند در واقع یکی از حالت های مختلف نایلون است و منظور آن ها کیسه پلاستیکی است. در واقع  یک پلیمر ترکیبی است که از پلی آمیدها تشکیل شده است. این فیبر برای اولین بار در دهه ۱۹۳۰ به عنوان جایگزین اولیه ابریشم معرفی شد. امروزه این محصول عضوی جدایی ناپذیر از زندگی‌ روزمره ما و از پر استفاده ترین الیاف مصنوعی در صنعت است. انواع نایلون  دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی است که باعث می شود کاربردهای زیادی داشته باشد. از ویژگی های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بسیار قوی و الاستیک است.
  • بسیار سبک وزن است.
  • قابل شستشو بوده و شستشوی آن آسان است.
  • فیبر نایلون در برابر گرما، اشعه ماوراء بنفش و مواد شیمیایی نسبتا مقاوم است.
  • برای تجزیه الیاف نایلونی به مدت زمان زیادی نیاز است.
  • در برابر مواد شیمیایی و روغن ها بسیار مقاوم می باشد.

لازم به ذکر است که نایلون انواع مختلفی دارد  . در ادامه به معرفی انواع مختلف نایلون خواهیم پرداخت.

نایلون استرچ پالت

خرید استرچ پالت بند به علت کشسانی بسیار بالا که معمولا از پلی اتیلن سبک خطی (LLDPE) ساخته شده است. از استرچ پالت بند در بیشتر موارد برای بسته‌بندی و ایمن کردن محصولات، روی پالت‌ها استفاده می‌شود. به‌علاوه این فیلم‌ها مقاومت بالایی دربرابر رطوبت و مواد شیمیایی دارند. مناسب بودن قیمت استرچ پالت بند باعث شده که در صنایع مختلفی این محصول طرفدار پیدا کند .

استرچ پالت بند ها به صورت رنگی و همچنین به صورت شفاف در دسترس هستند . وزن بسیار کمی دارند. فیلم پلاستیکی مطابق با استاندارد ها و دستورالعمل های تعیین شده توسط این صنعت طراحی و ساخته می‌شود در اصل یک نوع از فیلم استرچ است که همه فیلم های بسته بندی یک سری ویژگی های یکسان دارند.

اما تفاوت هایی هم میان آن‌ها وجود دارد که باعث منحصر به فرد شدن هر یک از این محصولات بسته بندی می‌شود. مثلا در  قدرت الاستیک و چسبندگی بالای این روکش، عامل اصلی نگه‌داشت وسایل است که درمقابل ضربه و پارگی از مقاومت بالایی برخوردارند.

استرچ پالت بند

نایلون شیرینگ

نایلون فیلم شیرینگ متشکل از پلاستیک پلیمری است و خواص متفاوتی با سایر پلاستیک ها دارد. این پلاستیک ها خاصیت کششی دارند و در مقابل عوامل گرمایشی عکس العمل نشان می دهند.

نایلون شیرینگ برای بسته بندی جعبه ها، کتاب ها، مواد غذایی، صابون ها، اسباب بازی ها و … به کار می رود و در صنایع زیادی ازجمله در صنایع غذایی ، صنایع لبنی  ، صنایع نوشیدنی ، صنعتی ، آرایشی و بهداشتی، سلولزی، صنایع فلزی ، صنایع کاشی سرامیک ، صنایع دارویی  کاربرد های وسیعی دارد .

شیرینگ

نایلون حبابدار

برای محافظت از وسایل در هنگام حمل و نقل و جابجایی می توان از تجهیزات و روش های مختلفی استفاده کرد. یکی از این روش ها استفاده از نایلون حبابدار می باشد که روشی اقتصادی برای محافظت از اقلام است.

نایلون های حبابدار به نایلون هایی گفته می شود که روی سطح آن  بالشتک هایی پراز هوا وجود دارد که به عنوان عایق و ضربه گیرعمل میکند . این نوع ضربه گیرها برای کالاهای خاص به خصوص مواردی که بسیار حساس و شکننده هستند، محافظ بسیار مطمئنن و خوبی هستند.

بیشتر آن ها را می توان به صورت رول خریداری کرد، اما برخی از آن ها به صورت پاکت های کوچک نیز موجود هستند.

نایلون عریض

نایلون عریض همان طور که از نامش به خوبی پیداست، از عرض زیادی برخوردار است. این نوع نایلون به نایلون کشاورزی و نایلون گلخانه هم معروف است. این محصول کاربرد بسیار زیادی در بخش کشاورزی، صنایع و همچنین ساختمان سازی پیدا کرده است. نایلون عریض می تواند در بخش کشاورزی جهت کشت مالچ و به عنوان پوشش سقف گلخانه ها استفاده شود. در بخش ساختمان سازی نیز برای عایق کاری می توان آن را مورد استفاده قرار داد. محافظت بار خودروهای سنگین در برابر باران و برف نیز می تواند از دیگر کاربردهای نایلون عرضه به حساب آید. نایلون های عریض در دو نوع یو وی و غیر یو وی به شکل رول تولید می شوند. رول

نایلون عریض

نایلون پشت چسبدار

  این نوع نایلون  به جهت حفاظت از سطح کالاها در برابر خش و ضربه تولید می شود و برای کالاهایی از جنس پلاستیک و فلزی مناسب می باشد. نایلون پشت چسبدار به سادگی بر روی کالا نصب میشود و همچنین جدا کردن آن نیز بسیار ساده می باشد.

 در برابر نور آفتاب مقاومت خوبی دارد و در برابر تغییرات آب و هوایی و تغییرات دما نیز مقاوم می باشد. کاربرد این نوع از نایلون در صنایع می باشد. برای حفاظت از سطح حساس کالا از این نایلون  استفاده می شود.‌

نایلون های چسبدار برای سطوح رنگ شده ی جنس آلومینیوم مناسب  می باشد و از تغییر رنگ آن جلوگیری میکند . همچنین در سطوح پی وی سی مانع از تغییر رنگ می شود. nylon پشت چسبدار همچنین تا اندازه های عمیق و نیمه عمیق مانع از خراشیدگی سطوح می شود. در خودرو سازی نیز برای محافظت از قسمت های مختلف خودرو مانند سپر از رنگ آن ها محافظت کرده و مانع از تغییر رنگ می شود.

نایلون فروشگاهی

  بسیاری از بوتیک ها و فروشگاه هایی که اجناس لوکس یا سنگین می فروشند ترجیح می دهند کیسه های مصرفی خود را از جنس نایلون سفارش دهند. از انواع این نایلون ها می توان نایلون دسته موزی، نایلون دسته بندی و نایلون دسته تقویت را نام برد.

استفاده از نایلون های فروشگاهی یکی از بهترین شیوه هایی است که می شود به وسیله آن به مشتری احترام بگذاریم تا حس خوبی از خرید داشته باشد، چرا که رضایت مشتری از مهم ترین عوامل فروش می باشد. معمولا کیسه های فروشگاهی به صورت چاپ دار سفارش  می شود. با توجه به هزینه بالای تبلیغات، کیسه های چاپی یک تبلیغات رایگان و عالی برای فروشندگان به حساب می آیند. صاحبین مشاغل و کسب و کارها می توانند از این فرصت بهره کافی را ببرند و مشخصات و شماره خود را رو کیسه های فروش چاپ کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

جهت ارتباط با ما پیام دهید !
واتساپ
شرکت پوشینه بسپار پرنیان