Skip to content
۰۱ /اردیبهشت /۱۴۰۳ 02155230087 pooshinehbaspar@gmail.com

فیلم استرچ نسبت به سایر نایلون چه مزایایی دارد ؟

از زمان معرفی نایلون ها تغییرات عظیمی در صنایع بسته بندی به وقوع پیوست . این محصول در میان صاحبان صنایع تولیدی جایگاه ویژه ای کسب کرده است. دسته ای از نایلون ها برای بسته بندی محصولات اولیه و دسته ای دیگر برای بسته بندی محصولات نهایی مورد استفاده قرار می گیرند. بسته بندی جزو آخرین مراحل تولید یک محصول می باشد و فیلم استرچ جزو آن دسته از نایلون هایی است که در بسته بندی محصولات نهایی استفاده می شود.

نایلون استرچ نقشی اساسی در صنایع بسته بندی ایفا می کند. زیرا هزینه تولید آن نسبت به سایر نایلون ها کمتر و نیز خاصیت چسبندگی و کشسانی آن ها از سایر نایلون ها بیشتر می باشد. استرچ معمولا برای افزایش ایمنی کالاها، بر روی پالت ها کاربرد دارد . اما کاربرد این نوع نایلون محدود به پالت بندی نشده و در موارد دیگری همچون بسته بندی های غذایی کاربرد دارند.

هدف از تولید فیلم استرچ چیست؟

این نایلون سطح صاف و بسیار شفافی دارد و مقاومت و خاصیت کشسانی آن را از سایر نایلون ها متمایز کرده است. هدف اصلی صنایع در استفاده از این نوع فیلم پوشش کامل محصولات می باشد. به طوری که پس از استرچ کردن، محصولات در برابر ضربه، از هم پاشیدگی، نفوذ رطوبت و گرد و غبار ایمن می شوند.

استفاده از فیلم استرچ در بسته بندی محصولاتی با ابعاد بزرگ گامی بلند در جهت بهبود بسته بندی ها به شمار می رود. در واقع فیلم های استرچ در عرض های بیشتر و ضخامت های بالاتر تولید شده و سطح بزرگ تری از محصول را در بر گرفته و هم چنین آن ها را به صورت ثابت، منظم و محکم مجاور هم نگه می دارد که این امر منجر به افزایش امنیت محصولات هنگام حمل و نقل می شود.

مواد اولیه در تولید نایلون استرچ

مواد اولیه گوناگون منجر به تولید فیلم استرچ با خواص متفاوت می شوند. مهم ترین ماده اولیه در تولید این نوع نایلون پلی اتیلن خطی با چگالی کم که به آن LLDPE می گویند، می باشد. این نوع پلی اتیلن از پلیمریزاسیون اتیلن با آلفا الفین ها تولید می شود که الفین های گوناگون منجر به بروز خواص کشسانی و انعطاف پذیری آن ها می شوند. از انواع دیگر پلی اتیلن هم در تولید این محصول استفاده می شود که هر کدام خواص مختلفی به آن می افزایند.

روش های تولید نایلون استرچ

  • روش اول

در این روش تمام مواد اولیه ذوب می شوند و در فرآیند اکسترود از ضخامت آن ها کاسته شده و پوششی نازک از فیلم اتیلن تولید می شود. این پوشش نازک پس از قرار گرفتن در معرض هوا خنک می شود. در این روش زمان زیادی صرف تولید فیلم استرچ شده، کیفیت آن بالاتر رفته و در مقایسه با روش دوم هزینه تولید و قیمت محصول نهایی بیشتر خواهد بود.

  • روش دوم

در این روش مواد اولیه ذوب شده و از شکاف باریکی عبور داده می شوند و فیلم تولید شده اطراف رول خنک کننده پیچیده شده و منجر به تولید محصول نهایی می شود. در این روش زمان کمتری صرف ساخت فیلم استرچ شده و در اثر افزایش سرعت از کیفیت آن کاسته شده و درنتیجه محصولی ارزان تر تولید و روانه بازار می شود.

استرچ پالت بند

تولید فیلم استرچ با ویژگی های گوناگون در عرض ها و ضخامت های مختلف

تولید نایلون استرچ با توجه به عرض و ضخامت آن ها روش های گوناگونی دارد. برای تولید فیلم های استرچ خاصیت کشسانی آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است .تولید کنندگان متناسب با نوع محصولات بسته بندی درصد کشسانی این فیلم ها را تعیین می کنند. پس از تحول عظیمی که در اثر تولید این فیلم ها در صنایع بسته بندی ایجاد شد. با درخواست صنایع تولیدی انواع ویژگی ها به این فیلم افزوده شد که هر کدام کاربردهای مختلفی دارند.

قیمت فیلم استرچ متناسب با هر ویژگی و خاصیت هر کدام از آن ها با توجه به افزودنی های به کار رفته در مراحل تولید متفاوت می باشد. افزودنی های مختلف منجر به بروز خواص متفاوت و تولید انواع فیلم استرچ شده که از میان آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استرچ آنتی یو وی(Anti-UV)
  • استرچ ضد الکتریسیته
  • استرچ رنگی و …

استرچ پالت بند

جمع بندی

خاصیت کشسانی و انعطاف بالا مهم ترین مزیت فیلم های استرچ می باشد به طوری که این فیلم ها از 100 الی 500 درصد کش آمده و پاره نمی شوند. همانطور که گفته شد استفاده از آلفا الفین ها بر قدرت کشسانی و انعطاف پذیری فیلم های استرچ می افزایند و در اثر کشش آسیبی به این فیلم ها وارد نمی شود. البته خاصیت کشسانی تنها مزیت این محصول نبوده و می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • هماهنگی شکل بسته بندی ها
  • آسان سازی حمل و نقل کالا ها
  • حفاظت محصولات از نفوذ رطوبت، گرد و غبار، اشعه ماورا بنفش و ضربات
  • افزایش طول عمر محصولات غذایی
  • و غیره

 

Back To Top
جهت ارتباط با ما پیام دهید !
واتساپ
شرکت پوشینه بسپار پرنیان